روش تولید لوله گالوانیزه گرم
فرآیند تولید لوله گالوانیزه گرم تفاوتهایی با گالوانیزاسیون قطعات کوچکتر دارد.
وان های مراحل شستشوی لوله،بایستی مناسب با طول آن باشد.همچنین کوره مذاب روی مناسب جهت گالوانیزه نمودن قطعات با طول بلند،از نظر ساختار،با کوره های قطعات کوچک متفاوت است.دمای مذاب روی به منظور تولید لوله گالوانیزه گرم نسبت به سایر قطعات تفاوتهایی دارد.
مراحل تولید لوله گالوانیزه گرم
فرآیند تولید لوله گالوانیزه گرم دارای مراحل متعددی می باشد که در ادامه به تفصیل در ارتباط با آن مطالبی را عنوان مینماییم.
1-مرحله اسیدشویی
ابتدا لوله ها چربیگیری می شوند.سپس وارد وان اسید شده و توسط اسید کلریدریک یا اسیدسولفوریک رقیق،اسیدشویی شده و وارد وان آب معمولی میشود تا سطح فلز از حالت اسیدی خارج شود.چنانچه اسید وارد وان فلاکسی شود،فلکسی از حالت بازی خارج شده و اسیدی میشود و خاصیت خود را از دست میدهد.
2-آماده سازی سطحی برای جذب روی
لوله ها را وارد وان فلاکسی کرده تا سطحشان آماده پذیرش لایه روی شود و چسبندگی مطلوب تری حاصل شود.
3-آماده سازی جهت ورود به وان مذاب
در مرحله بعد لوله ها وارد خشک کن شده و کاملا خشک میشوند.چنانچه سطح فلز خیس باشد و یا سرد باشد،به محض وارد شدن به وان مذاب و تماس با مذاب روی،انفجارهایی رخ می دهد که باعث پرتاب مذاب به اطراف میشود.
این امر علاوه بر مخاطره آمیز بودن،باعث اتلاف روی و هدر رفتن وقت میشود چرا که سرد بودن سطح فلز باعث افت دمای مذاب شده و کاهش دما باعث افزایش ضخامت لایه روی میشود و به منظور جبران کاهش دمای مذاب روی بایستی صبر کرد تا دما افزایش پیدا کند که این عامل باعث اتلاف وقت در فرآیند گالوانیزه گرم میشود.
4-تنظیم دمای وان مذاب
دمای مذاب روی بایستی در حدود 450 درجه سانتیگراد باشد و همواره این دما کنترل شود.در طی غوطه وری همواره بایستی دمای وان یکنواخت و تحت کنترل باشد.
افزایش دمای مذاب منجر به کاهش ضخامت و شکنندگی پوشش و کاهش دما منجر به افزایش ضخامت و چسبندگی نامطلوب لایه روی میشود.
5-مراحل تکمیلی تولید لوله گالوانیزه گرم
پس از خروج قطعه از وان مذاب،کارگران اضافات روی را از داخل و خارج و لبه ها تمییز میکنند و به اصلاحات جزئی میپردازند.
در مرحله بعد قطعات وارد وان آب سرد و به سرعت سرد میشوند تا هم چسبندگی بهتر شود و هم از واکنش روی با اکسیژن هوا ممانعت شود.
6-کنترل کیفی
پس از آن لوله گالوانیزه ضخامت سنجی و بعد از کنترل های نهایی به منظور محافظت از رزوه،درپوش پلاستیکی روی دنده ها قرار داده میشود.